Privacy verklaring
Geenbank hecht veel waarde aan de bescherming van jouw privacy en in het bijzonder de rechten met betrekking tot de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen, voor welke doeleinden wij dit doen, welke grondslagen wij daarvoor hebben en hoe lang wij jouw gegevens bewaren. Daarnaast kun je in deze verklaring lezen met wie wij gegevens delen, welke beveiligingsmaatregelen wij treffen en wat jouw rechten zijn.
In het kader van de dienstverlening van weareNoBank B.V., (KvK 84403268), en aan haar gelieerde (groeps) maatschappijen:
- NB Bad Debts Recovery B.V. (KvK nr. 84420200)
- NB American Factoring B.V. (KvK nr. 84418184)
- NB Traditional Factoring B.V. (KvK nr. 84418826)
- NB Asset Finance B.V. (KvK nr. 84418591)
- NB Factoring Specials B.V. (KvK nr. 84418613)
- NB Leasing B.V. (KvK nr. 84419660)
- NB Crowdfunding B.V. (KvK nr. 84419520)
- Coöperatie Obligatiehouders NoBank U.A. (KvK nr. 84420200)
- Stichting NoBank Pays (KvK nr. 88794911)
allen statutair gevestigd te Rotterdam en kantoorhoudende te (2909LK) Capelle aan den IJssel, aan het adres Rivium Boulevard 25, (hierna gezamenlijk: “Geenbank“) worden persoonsgegevens verwerkt.
weareNoBank B.V. geldt hierbij als de verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 (“AVG”). Onder het begrip ‘persoonsgegeven(s)’ wordt alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon verstaan.
Onze contactgegevens:
Geenbank
Rivium Boulevard 25
2909LK Capelle aan den IJssel
Telefoon: 010-3035400
Email: wijzijn@geenbank.nl
Welke persoonsgegevens verwerkt Geenbank?
Klanten of prospects
Geenbank verwerkt de volgende (categorieën van) persoonsgegevens van (contactpersonen van) de klant of prospects:
- AW-gegevens (naam, voornamen, voorletters, titulatuur, geslacht, adres, postcode, woonplaats) zoals door de klant of prospect verstrekt;
- Overige (contact)gegevens (telefoonnummer, e-mailadres en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens) zoals door de klant of prospect verstrekt;
- Gegevens met het oog op dienstverlening van Geenbank, de behandeling van een aanvraag of incasso, waaronder eveneens begrepen financiële gegevens, zoals bankrekeningnummer, kredietbeoordelingen, betaalhistorie en kredietlimieten, gegevens aangaande debiteuren en derden, zoals door de klant of prospect, en/of een derde (kredietinformatiebureaus, kredietverzekeraars, rating agency’s) verstrekt of uit openbare een bron (zoals de Kamer van Koophandel en het Kadaster) is verkregen, zie ook hierna onder “Derden”, de organisatie waar je voor werkt of in dienst bent, je functie en kopie van je identiteitsbewijs;
- Gegevens met het oog op het berekenen en vastleggen van vergoedingen, kosten en uitgaven, het doen van betalingen en het innen van vorderingen, waaronder het bankrekeningnummer zoals door de klant of prospect is verstrekt;
- Andere gegevens van de klant of prospects waarvan de verwerking is vereist ingevolge van of noodzakelijk is om aan de toepasselijke wet- of regelgeving, zoals onder bepaalde omstandigheden het verwerken van bepaalde gegevens over een identiteitsbewijs en het bijhouden van een (oude) klant of prospectslijst;
- Automatische verzamelde gegevens, zoals je IP-adres, het type browser dat je gebruikt en de wijze waarop je van onze website gebruik maakt.
Leveranciers
Geenbank verwerkt de volgende persoonsgegevens van personen van wie Geenbank producten of diensten afneemt of die werkzaam zijn bij deze leveranciers (hierna: “leverancier”):
- NAW-gegevens (naam, voornamen, voorletters, titulatuur, geslacht, adres, postcode, woonplaats) zoals door leverancier verstrekt;
- Overige contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens) zoals door leverancier verstrekt;
- Gegevens met het oog op het doen van bestellingen, het inkopen van diensten; het berekenen en vastleggen van vergoedingen en uitgaven en het doen van betalingen en het innen van vorderingen, waaronder het bankrekeningnummer zoals door leverancier verstrekt;
- Andere gegevens van leveranciers waarvan de verwerking is vereist ingevolge van of noodzakelijk is om te voldoen aan toepasselijke wet- of regelgeving.
Derden
Geenbank kan de volgende (categorieën van) persoonsgegevens van derden (zoals personen niet-zijnde de klant of prospect waarvan persoonsgegevens in de dossiers voorkomen, accountants en andere adviseurs met wie Geenbank contact heeft) verwerken:
- NAW-gegevens (naam, voornamen, voorletters, titulatuur, geslacht, adres, postcode, woonplaats), voor zover aan Geenbank bekend gemaakt;
- Overige contactgegevens (telefoonnummer, e-mailadres en soortgelijke gegevens), voor zover aan Geenbank bekend gemaakt;
- Gegevens met betrekking tot elektronische berichten afkomstig van of bestemd voor derden en gegevens die noodzakelijk zijn om met deze derden contact te onderhouden;
- Andere gegevens van derden die uit openbare bron zijn verkregen of door de klant of prospects, wederpartijen of derden aan Geenbank zijn verstrekt in het kader van de behandeling van een zaak of de beslechting van een geschil.
Op basis van welke grondslagen en voor welke reden verwerkt Geenbank jouw persoonsgegevens?
Geenbank verwerkt jouw persoonsgegevens op basis van een of meer van de volgende grondslagen:
- Het aanbieden van informatie met betrekking tot producten en diensten van Geenbank;
- Het beoordelen en accepteren van (toekomstige) klanten;
- Wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij je (indirect) partij bent of wordt;
- Het toesturen, uitvoeren en afwikkelen van overeenkomsten;
- Het administreren, beheren en incasseren van facturen en vorderingen op bedrijven en natuurlijke personen;
- Wanneer dit noodzakelijk is om aan een wettelijke verplichting te voldoen;
- Wanneer dit noodzakelijk is ter behartiging van de gerechtvaardigde belangen van Geenbank of de belangen van een derde;
- Voor (interne) marketingdoeleinden zoals nieuwsbrieven en (klanttevredenheids) onderzoeken;
- Het verrichten van analyses van gegevens ten behoeve van statistische doeleinden;
- Met jouw toestemming.
Wanneer Geenbank jouw persoonsgegevens verwerkt op basis van jouw toestemming, zal Geenbank deze afzonderlijk aan je vragen. Je mag jouw toestemming altijd weer intrekken. Geenbank wijst je erop dat het intrekken van jouw toestemming de rechtmatigheid van de verwerking van jouw persoonsgegevens vóór de intrekking van de toestemming, onverlet laat.
Geenbank gebruikt persoonsgegevens voor onderstaande doeleinden en grondslagen. Wanneer een verwerking is gebaseerd op de grondslag van het ‘gerechtvaardigd belang’, wordt dit belang kort toegelicht. Als je hier specifieke vragen over hebt, kunt je altijd contact opnemen.
Doeleinden en grondslagen:
- Om uitvoering te kunnen geven aan een overeenkomst om diensten te kunnen verlenen, met inbegrip van het identificeren van de klant of prospect en het verrichten van een Klant Acceptatie Controle (KAC) en Know your Customer proces (KYC);
- voor de administratie van Geenbank, waaronder het vastleggen van vorderingen, vergoedingen, inkomsten en uitgaven, het betalen en het innen van vorderingen (met inbegrip van het inschakelen van incassobureaus, advocaten, deurwaarders, accountants etc. om een correcte administratie te kunnen voeren;
- voor het kunnen behandelen van eventuele klachten en geschillen over de dienstverlening, en/ of ter verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening;
- om contact met je te houden; het belang om de diensten van Geenbank onder de aandacht van (potentiële) klanten te brengen;
- voor het doen van bestellingen of het inkopen van diensten;
- voor het doen uitoefenen van (interne) accountantscontrole en overige interne controle;
- voor het voldoen aan onze juridische en wettelijke verplichtingen.
Aan wie verstrekt Geenbank jouw persoonsgegevens?
Geenbank verstrekt jouw persoonsgegevens niet aan derden (‘ontvangers’ in de zin van de privacywetgeving), tenzij dit noodzakelijk is voor de goede uitvoering van de in deze privacyverklaring omschreven doeleinden, wanneer dit wettelijk verplicht is of wanneer je hier toestemming voor hebt gegeven. Derden aan wie de persoonsgegevens ter beschikking worden gesteld, zijn verplicht om vertrouwelijk met deze persoonsgegevens om te gaan. Indien deze partijen als ‘verwerker’ in de zin van de privacywetgeving worden aangemerkt, zorgt Geenbank ervoor dat met deze partijen een verwerkersovereenkomst wordt gesloten die aan de in de AVG omschreven vereisten voldoet. Door Geenbank ingeschakelde derden die als zelfstandige verwerkingsverantwoordelijke diensten aanbieden, zijn voor de (verdere) verwerking van jouw persoonsgegevens zelf verantwoordelijk voor de naleving van de toepasselijke privacywetgeving. Hierbij kun je denken aan accountants, advocaten, deurwaarders, notarissen en partijen die worden ingeschakeld voor het afgeven van advies of taxaties.
Geenbank kan persoonsgegevens delen met:
- Leveranciers (bijv. softwareleveranciers, advocaten, deurwaarders, accountants, notarissen etc.);
- Debiteuren van de klant of hun advocaten of adviseurs in het kader van de dienstverlening;
- Rechtsopvolger(s) ingeval Geenbank wordt overgenomen door of fuseert met een ander bedrijf, bijvoorbeeld door faillissement en tevens met derden die betrokken zijn bij een dergelijke voorgestelde of feitelijke zakelijke transactie;
- Gerechten en overheidsinstellingen;
- Andere partijen, indien wettelijk verplicht of met Jouw toestemming. Ten behoeve van de dienstverlening kan Geenbank persoonsgegevens doorgeven aan een derde in een land buiten de EU mogelijk met een lagere mate van bescherming van persoonsgegevens dan de Europese wetgeving biedt. In dat geval zal Geenbank erop toezien dat een dergelijke doorgifte van persoonsgegevens in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving.
Hoelang bewaart Geenbank jouw persoonsgegevens?
Geenbank bewaart jouw persoonsgegevens niet langer in een identificeerbare vorm dan nodig is voor het bereiken van de in deze privacyverklaring genoemde doeleinden. Meer specifiek hanteert Geenbank de volgende bewaartermijnen:
- De informatie van de door Geenbank behandelde dossiers of aanvragen worden gedurende ten minste vijf jaar (en langer indien wettelijk noodzakelijk) bewaard.
- Persoonsgegevens die op grond van artikel 52 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR) moeten worden geadministreerd, worden gedurende 7 jaar (vanaf het einde van het jaar waarin de betreffende gegevens hun actuele belang voor de (fiscale) bedrijfsvoering hebben verloren) bewaard in verband met de op Geenbank ex artikel 52 lid 4 AWR rustende fiscale bewaarplicht.
De hierboven genoemde specifieke bewaartermijnen kunnen worden verlengd als wettelijke bewaarplichten van toepassing zijn/worden. Ook kan Geenbank de persoonsgegevens langer bewaren als dit nodig is ter behartiging van het gerechtvaardigde belang van Geenbank, zoals voor het afwikkelen van dossiers en/of juridische geschillen.
Beveiliging
Geenbank heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beveiligen tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen verlies, schade, diefstal of onbevoegde toegang. Denk hierbij aan:
- Beveiligde verbindingen (SSL)
- Encryptie van gegevens
- Toegangscontrole en Multifactor authentication bij de systemen van Geenbank. Als je het vermoeden of aanwijzingen van misbruik hebt, verzoeken wij je dringend contact op te nemen met Geenbank.
Jouw privacy rechten
Je hebt de volgende rechten ten aanzien van de verwerking van jouw persoonsgegevens door Geenbank:
- het recht om te verzoeken of Geenbank persoonsgegevens van je verwerkt en als dit het geval is, op inzage in jouw persoonsgegevens en bepaalde informatie over de verwerking van deze persoonsgegevens;
- het recht op rectificatie van jouw persoonsgegevens als deze onjuist of onvolledig zijn;
- het recht om jouw persoonsgegevens te laten wissen (‘recht op vergetelheid’);
- het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens of om de verwerking van jouw persoonsgegevens te beperken;
- het recht om toestemming voor de verwerking van jouw persoonsgegevens in te trekken, als de verwerking op jouw toestemming is gebaseerd;
Om te voorkomen dat Geenbank informatie aan een verkeerde persoon verstrekt, kan Geenbank om aanvullende informatie vragen om jouw identiteit te controleren. In beginsel informeert Geenbank je binnen een maand na ontvangst van jouw verzoek. Deze termijn kan worden verlengd. Op grond van de privacywetgeving kan Geenbank onder bepaalde omstandigheden jouw verzoek weigeren. Als dit het geval is, zal Geenbank je uitleggen waarom.
Klachten
Wanneer je een klacht hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens door Geenbank, dan probeert Geenbank hier samen met je uit te komen. Als dit niet tot het gewenste resultaat leidt, dan heb je het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wijzigingen
Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 1 januari 2025. Geenbank behoudt zich het recht voor om haar privacyverklaring te wijzigen. De meest recente versie vind je op de website geenbank.nl.